Наталія Гмитрук Говорячи про виховання мовою театру
Виховна сила мистецтва добре відома з давніх часів. Її над
завдання - формування цілісної, гармонійної особистості,
використання різних механізмів впливу для досягнення цієї мети. У цьому на
допомогу нам приходить театр. Виражальні засоби
театру як мистецтва дуже великі, вони здатні пробуджувати в людині весь спектр
почуттів, впливати на людську психіку.
Одним із
невід’ємних особливостей театру є сугестія
(навіювання), яка пов’язана із позасвідомим людської психіки, доповнює виховну
функцію, що орієнтована на сферу
свідомого.
Особливо
важливої ролі набуває сугестивна функція
мистецтва в напружені, важкі години випробування долі і життя народу.
Сучасні суспільні процеси різко змінили
соціальне, матеріальне і політичне
становище молоді:
низький рівень
життя, перспективи безробіття, матеріальна незабезпеченість, відсутність
ресурсів для поліпшення житлових умов; втрата ідеалів, соціальної перспективи,
життєвого оптимізму.
У формуванні
особистісного погляду на деякі з цих проблем нам може допомогти така
інноваційна технологія виховання, як соціально – психологічний театр.
Соціально-психологічний театр –
театр, що розкриває соціальні проблеми методом психологічного навантаження на
глядача. Його особливість у тому, що це, перш за все, засіб привернути увагу до
проблеми та активізувати ресурси для її
вирішення.
Головним
завданням цієї соціально-педагогічної технології є залучення людей до
розв'язання гострих соціальних проблем, розвиток їх свідомості, підвищення
соціальної активності, віднайдення та опанування концепції власної поведінки. Сила
емоційно-почуттєвого та ідейно-психологічного впливу театральної гри робить її
одним із найефективніших психолого-педагогічних засобів формування ціннісних
орієнтацій підлітків.
Вистави
інтерактивного театру відповідають соціальній тематиці, тривають не більше 15
хвилин, дуже часто використовуються у сценарії музичні, танцювальні номери,
умовні міні – декорації. Шкільний психологічний театр, окрім свого прямого призначення, задовольняє потребу у набутті
нового емоційного, соціально-перцептивного досвіду, досвіду стосунків,
творчому самовираженні особистості.
Найвдаліший спосіб дізнатися про
проблеми сучасної молоді - завітати на театральний фестиваль. Вже третій
рік на Ківерцівщині проходить районний фестиваль – конкурс соціально –
психологічних театрів. Для своїх
сценаріїв учні обирають найактуальніші теми, торкаються найболючіших питань. На початку фестиваль організовувався з метою формування навичок здорового способу життя, профілактики правопорушень серед учнівської
молоді, боротьби з негативними проявами в
молодіжному середовищі, і проводився у 2014
році на тему «Молодь за здоровий спосіб
життя». Однак, театральне мистецтво є своєрідним дзеркалом, у якому
відображається життя суспільства, його прагнення. Тому сьогоднішній молодіжний
театр має говорити зі своїм глядачем сучасною художньою мовою про ті проблеми,
з якими сьогодні зіштовхнулося наше суспільство, «больові точки» – наші нові
українські «драми». У 2015 році
фестиваль мовою театру розкрив тему «Молодь за мир і життя». Тематикою фестивалю – конкурсу – 2016 став вислів «Нам болить за Україну» та
можливість не тільки розкрити творчий
потенціал молоді, але й донести її власні громадянські погляди,
висловити ставлення до сучасних соціальних проблем, і тим самим зробити свій внесок у розвиток
громадянських ініціатив.
У театрі все
ґрунтується на активному, емоційному
взаємоспілкуванні тих, хто створює на сцені художній твір, і тих, для кого він
створюється. Кінцевим ефектом сприйняття спектаклю є формування певних
особистісних характеристик, особистісна визначеність людини. Міні - спектаклі у
переповненій залі створюють атмосферу патріотизму, громадянства, якою
переймаються як актори, так і глядачі.
Не можна не відмітити і ріст особистісних
характеристик учасників. Виконання ролей, підбір музики, створення образів –
все це соціально значущі форми самовираження. В процесі «життя на сцені»
відбувається самопрезентація і саморозкриття особистості. Заняття в соціально –
психологічному театрі дозволяють молодій людині більш широко взаємодіяти із
реальним світом, іншими людьми. Окрім того, театр допомагає самовиразитися
через мову свого тіла, пластику, у процесі гри зняти внутрішні «зажими». Принципом
діяльності театру є також використання співпереживання, що передбачає розвиток
у підлітків емоцій і почуттів.
Важлива й
суб’єкт-суб’єктної взаємодія під час спільної роботи керівника та учасників
театру з визначення провідних ідей програми, врахування думок підлітків у
процесі створення сценічних образів, пошук виражальних засобів, музичного
оформлення. В кінцевому
варіанті, мистецтво і участь у театрі допомагає учням зробити своє життя більш
цікавим і щасливим, протистояти хворобам і негараздам, підвищити позитивне
ставлення до самого себе.
Обґрунтовуючи
педагогічні умови формування ціннісних орієнтацій підлітків та молоді у діяльності соціально-психологічного театру,
зазначимо:
Ефективність використання
соціально-психологічного театру як засобу виховання вимагає активної життєвої
позиції керівників та організаторів театральної творчості, цілеспрямованих,
наполегливих зусиль, їх захоплення театром;
Важливим є вдосконалення
діяльності театрального коллективу, постійні виступи перед аудиторією, ситуації
успіху;
Необхідний підбір для постановок
таких тем, які
порушують соціально-психологічні проблеми молоді.
Найголовнішим завданням діяльності театру має
бути не перетворення підлітків в акторів, а використання засобів театрального
виконавського мистецтва для формування зрілої, здорової, соціально-активної,
розвинутої, гармонійної, творчої особистості, із власним баченням на проблеми, що
нас оточують.
Немає коментарів:
Дописати коментар