понеділок, 14 березня 2016 р.

ВИХОВАННЯ СВІДОМОГО ГРОМАДЯНИНА, ПАТРІОТА УКРАЇНИ У СИСТЕМІ РОБОТИ МЕТОДИЧНОГО КАБІНЕТУ І НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ






Наталія Гмитрук,
                   методист з питань виховної роботи
районного методичного кабінету
відділу освіти Ківерцівської РДА

Розглядається впровадження новітніх підходів до виховання патріотизму як найвищої людської цінності та їх реалізація у роботі методичної служби й педагогічних колективів.
Ключові слова: патріотизм, громадянськість, співпраця, активні форми діяльності, суспільно – значущі проекти.

Gmitruk N.Upbringing of a conscious citizen, a patriot of Ukraine in the system of work of the methodological service and educational establishments.
The implementation of innovative approaches to teaching patriotism as the highest human value and their realization in the work of both methodological service and teaching staff are taken into consideration.
Key words: patriotism, citizenship, cooperation, active form of work, socially-significant, projects.

У цей складний для нашої держави період розробляються нові, співзвучні часу, методологічні підходи до виховання патріотизму як найвищої людської цінності. Польському письменнику Єжи Лєцу належить фраза «Якщо знак оклику втратить твердість, він перетворюється на знак запитання». На жаль, у суспільній свідомості продовжують активно існувати подвійні стандарти, що ускладнює процес формування таких цінностей як любов до Батьківщини, обов’язок, честь, самовідданість. Тому формування патріотичних цінностей залишається нагальною потребою української держави і суспільства.
Визначаючи технології, методи, форми виховання справжнього патріота слід зважити  думку доктора педагогічних наук Володимира Лугового, який підкреслив, що із патріотизмом не народжуються, а у процесі виховання патріотизму як найвищої цінності присутня суб’єктивна складова. Щоб дитина виросла патріотом, їй треба саме прищепити, а не нав’язати ті цінності, які сформують правильне розуміння патріотизму як почуття приналежності до землі, на якій вони живуть, до українського народу, гордості за державу, відповідальності за її долю.
Що ж потрібно робити, щоб людина добровільно прийняла цю цінність?
Академік, доктор психологічних наук Іван Бех наголошував, що виховання патріотичних цінностей  має бути процесом керованим. Концепція національно-патріотичного виховання учнів та молоді  передбачає створення цілісної системи національно-патріотичного виховання молоді. Патріотичне виховання має наскрізно пронизувати весь навчально – виховний процес, органічно поєднувати національне, громадянське, моральне, родинно – сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних та громадянських обов’язків.
 Для успішного впровадження новітніх підходів до виховання патріотизму як найвищої цінності, організовуючи в районі систему роботи  з патріотичного виховання, ми керуємося наступними принципами:
Ø Природовідповідності та наступності
Згідно програми Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України  робота проводиться відповідно віку і будується  від прищеплення почуття любові до отчого дому, малої Батьківщини, пізнання героїчних прикладів вітчизняної історії до  героїчних прикладів сучасності, формування громадянського обов’язку  захисту української держави, відстоювання її інтересів. Від надбань української духовності до формування міжетнічного розуміння і сприйняття, виховання рис полікультурного громадянина європейської спільноти.
Ø Взаємозв’язку патріотичних  та громадянських цінностей
 На думку кандидата педагогічних наук Катерини Чорної, патріотизм повинен мати  громадянське спрямування – на діяльнісну любов до Батьківщини, свого народу, турботу про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, нації, на готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею. Тому тематика і зміст заходів спрямовується на формування активної життєвої позиції учнівської молоді.
Розвинута різноманітно спрямована районна конкурсна діяльність. Шість  років в рамках районної програми  правової освіти населення  проходить конкурс творів на правову тематику. За останні роки він набув патріотичного змісту -  «Захист Вітчизни – обов’язок кожного». «Я українець. І я маю право на рідну мову і свою державу».
            З успіхом відбувається конкурс лідерів учнівського самоврядування, який спрямований на формування активного громадянина навчального закладу, села, міста. Тематика носить багатоплановий характер: «Якби я був мером», «Моя позиція лідера в школі», «Лідер, прийми рішення». Прислухаючись до пропозицій учнів, включили конкурси на виявлення безпосередніх лідерських вмінь у роботі з аудиторією, під час якої молодь може проявити себе як ініціатор, громадянин, творча особистість.
Цікавим є районний фестиваль–конкурс соціально–психологічних театрів, який за три роки набув патріотичного спрямування. Навіювання, яким володіє театр як вид мистецтва,  здатне пробуджувати  в людині  весь спектр почуттів, впливати на людську психіку. Особливо важливої ролі  набуває сугестивна функція мистецтва в напружені, важкі години випробування долі і життя народу. Для своїх сценаріїв учні обирають найактуальніші теми, торкаються найболючіших питань.  На початку фестиваль організовувався з метою формування навичок здорового способу життя, профілактики правопорушень серед учнівської молоді, боротьби з негативними проявами в молодіжному середовищі і проводився у 2014 році  на тему «Молодь за здоровий спосіб життя».  Однак театральне мистецтво є своєрідним дзеркалом, у якому відображається життя суспільства, його прагнення. Тому сьогоднішній молодіжний театр має говорити зі своїм глядачем  про ті проблеми, з якими зіштовхнулося наше суспільство, «больові точки» – наші нові українські «драми».  У 2015 році фестиваль мовою театру розкрив тему «Молодь за мир і життя».  Тематикою фестивалю – конкурсу – 2016  став вислів «Нам болить за Україну» та можливість не тільки виявити  творчий потенціал молоді, але й донести її власні громадянські  погляди,  висловити ставлення до сучасних соціальних проблем,  тим самим зробивши свій внесок у розвиток громадянських ініціатив.

Ø    Доступності, суб’єкт – суб’єктної площини відносин
Формувати справжнього патріота можна лише власним прикладом, аналізуючи, дискутуючи, навчаючи ненав’язливо і з любов’ю, – у цьому, на нашу думку, головний критерій співпраці з молоддю. Тому співпрацюємо не тільки із дирекцією, педагогами – організаторами, класними керівниками,  а й безпосередньо з молоддю. Ми переконані, що наріжний камінь виховання – позиція педагога. Тому постійна увага на педагогічну активність, зацікавленість, творчість.
Ø Співпраці
            Розвиваємо співпрацю у питаннях виховання патріотизму та громадянства із державними установами, громадськими організаціями та всіма зацікавленими людьми.
Розуміння та тісна співпраця склалася з міською радою м. Ківерці. За останні  5 років реалізовані проекти «Дитяча площадка», «Дитяча громадська приймальня», День захисту дітей у міському парку, день Європи. Щорічно голова міської ради зустрічається у школах із старшокласниками. Тема розмови -  «Що означає бути громадянином свого міста». Тема  «Що означає бути громадянами своєї країни» розробляється під час спілкування молоді із однолітками зі сходу України. Впродовж двох років міська рада підтримує тісні зв’язки із містом – побратимом Сватове Луганської області. Вже не один раз діти із Сватового були гостями у навчальних закладах м. Ківерці Волинської області. У грудні 2015 року відбулася   зустріч із молоддю м. Червоноармійськ Донецької області. Підтримує мерія і тему «Що означає бути громадянами Європи» під час зустрічей молоді нашого міста із представниками  мерії м. Пшигодзіце республіки Польща та поїздок  і зустрічей із однолітками за кордоном в рамках україно–польсько– французького проекту.
Завдяки співпраці із сектором у справах молоді, спорту  райдержадміністрації вдалося реалізувати багато проектів з екскурсійної діяльності лідерів учнівського самоврядування  по вихованню патріотичних цінностей на краєзнавчого матеріалі району та області. Учні побували на полі Берестецької битви, в урочищі Лопатень на День партизанської Слави, на історичних місцях, пов’язаних із життям та діяльністю таких визначних постатей України, як Галшка Гулевичівна, В'ячеслав Липинський, познайомилися із героїчними сторінками діяльності Української повстанської армії в роки Другої світової війни у с. Старий Загорів Локачинського району та Городище Ківерцівського району на Волині.
Варто відмітити постійну співпрацю із громадськими  козацькими об’єднаннями та організацію життя школярів на основі козацьких традицій. Серед 88 дитячих об’єднань у навчальних закладах району 20 – «Юні козачата». Зокрема, у загальноосвітніх навчальних закладах району щороку проводяться святкові посвята новоприбулих школярів у козачата (НВК «ЗОШ І ст. Ківерцівська районна гімназія», ЗОШ І-ІІІ ст. № 1, № 4 м. Ківерці, с. Карпилівка, ЗОШ І-ІІ ст. с. Звірів, Бодячів, Словатичі). Триває постійна співпраця із громадськими  козацькими об’єднаннями та організацію життя школярів на основі козацьких традицій НВК «Ківерцівська ЗОШ І ст.  – Ківерцівська районна гімназія», ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 м. Ківерці, ЗОШ  І ст. с. Кадище.
Декілька років поспіль учнівська молодь району брала участь у козацьких таборуваннях на полі Берестецької битви. Для них стали прикладом люди, які, незалежно від професій, занять, статусу займаються однією справою – відродженням українського козацтва. 
П’ять років поспіль учні ставали свідками знакових історичних подій:
- брали участь у відкритті пам’ятного знака на місці стоянки Богдана Хмельницького у селі Острів;
 - долучились до урочистостей з нагоди відкриття пам’ятного знака на місці загибелі 300 козаків на полі Берестецької битви;
- стали очевидцями першої мирної зустрічі поляків та українців на полі битви під Берестечком. Ця зустріч дала нам можливість поспілкуватись з польськими гостями, познайомитись з їх культурою, почути їх думки стосовно історичних подій, що об’єднують наші народи.
Молодь мала нагоду познайомитись з устроєм козацького табору, взяли участь в урочистостях до річниці Берестецької битви. Козачата спробувати свої сили у метанні з лука, було проведено заняття з бойового гопака,  вони мали можливість відвідати історичні місця на полі Берестецької битви і вклонитись праху наших мужніх предків.
Активно використовуємо співпрацю із сучасними патріотами, часто випускниками школи. Актуальними для сьогодення в рамках військово – патріотичного виховання дітей та молоді є  організація уроків мужності на теми  «Герої не вмирають», «Хоробрі серця», «За покликом серця», «Їх подвиги в пам'яті вічній», на яких гостями учнів стали воїни – учасники АТО.

Ø Діяльнісності, активності
У основі нашої роботи – активні, близькі молоді форми діяльності, які розкривають і формують  громадянську позицію молоді. 
У доборі форм патріотичного виховання  уникаємо формалізму і одноманітності. Вихованню сучасного громадянина – патріота Української держави сприяють організовані навчальними закладами козацькі забави, День української вишиванки, участь в урочистостях з нагоди відкриття та освячення пам’ятного хреста  на місці бою вояків ОУН – УПА, похід на Перцеву гору, де відбулися  тематична лінійка та гра -  квест, присвячені воїну ОУН – УПА на псевдо  Перець, який на цьому місці загинув.
 Популярним став флеш моб, який подобається дітям, дає можливість відчути себе частиною спільноти. Така форма роботи   організовується до Дня миру, коли діти випускають у небо голубів, до Дня пам’яті Героїв Небесної Сотні, під час якого усі сільські школи району випускали 100 ліхтариків в небо. З успіхом відбувся загальноміський захід  «Шевченкові хвилі», де учні читали вірші Тараса Шевченка, провели флеш-моб та розфарбували дерева в національні кольори.
Учні 11 та 10 класів стали ініціаторами факельної ходи пам’яті  Небесної Сотні, а пізніше зініціювали створення пам’ятного знака у місті Ківерці. Зараз на цьому місці створений сквер Небесної Сотні.
При вихованні патріотичних почуттів вагома роль належить суспільно значущим проектам. Через впровадження комплексу тематичних патріотичних заходів як районних, так і шкільних, учні активно включаються у проведення різноманітних акцій на допомогу Українській армії. У навчальних закладах проводяться акції «Лист пораненому», «Новорічний подарунок солдату», «Допоможемо нашим захисникам», «Солодкий дарунок солдату», проходять благодійні ярмарки, кошти з яких спрямовуються на допомогу бійцям та членам їхніх сімей. У багатьох навчальних закладах школярі плели маскувальні сітки.

            Серед сучасних методів і форм патріотичного виховання пріоритетними вважаємо такі, що спрямовані на розвиток соціальної активності дитячих організацій, як осередків становлення громадян-патріотів України, на сприяння формуванню критичного мислення, соціальних ініціатив учнівської молоді.
 У рамках методичного супроводу виховного процесу  за останні роки склалася система роботи з педагогами – організаторами, яка дозволяє безпосередньо працювати  із лідерами учнівського самоврядування. В практику роботи ввійшов осінній навчальний збір педагогів – організаторів  і лідерів учнівського самоврядування.  За останні роки він був присвячений темам «Сучасні форми роботи з учнівською молоддю», «Збереження національної пам’яті  у формуванні громадянина», «Розвиток творчого потенціалу учнівської молоді у контексті духовної спадщини», «Виховання свідомого громадянина, патріота України у сучасному соціумі»  На кожному зборі розкривається тема історичних  подій району.  Навчальні збори проводяться  безпосередньо на місці колишніх подій (урочище Лопатень, місце Брусилівського прориву, село Клубочин, знищене гітлерівськими загарбниками). У жовтні 2015 року учнівська молодь побувала в с.Городище, де познайомилася із долею двох родин, членів  УПА, які боролися у підпіллі проти фашистських загарбників. У шкільному куточку історії села учні побачили їх фотографії, щоденник, особисті речі, що передала школі сестра загиблого бійця УПА, яка пережила війну і сталінські табори.
            За структурою навчальний збір складається із кількох обов’язкових етапів:
§  обмін досвідом з опрацювання певної проблеми;
§  планування роботи на навчальний рік, під час якого враховуються побажання лідерів учнівського самоврядування;
§  ділові ігри, квести;
§  лідерський вік–енд, коли відбуваються екскурсії, зустрічі з учасниками подій.
Особливістю такого виду діяльності є активна спільна участь у заході і педагогів – організаторів, і лідерів, які  є не спостерігачами, а учасниками заходу. Як результат, педагоги – організатори запозичують нові форми роботи з учнівською молоддю, відбувається суб’єкт – суб’єктна взаємодія, діалог між учнями та педагогами.
У червні працює Літня Школа Лідерства, на яку теж запрошуються лідери і педагоги – організатори. Зазвичай, її робота триває впродовж 3-5 днів. Учасникам пропонуються активні форми роботи: тренінги комунікативних та організаційних вмінь, майстер– класи з тайм–менеджменту, вміння вести полеміку, видання шкільної преси, музейної роботи, пізнавально – інтелектуальні квести, тощо. Обов’язковим також є вік–енд, екскурсія, але  уже за межі району.
Ø Системності
Триває системна робота з питань підготовки і підвищення компетентностей заступників директорів з виховної роботи з питань створення виховного середовища для формування  творчої особистості, здатної до створення і розвитку цінностей громадянського суспільства. Ефективним цей процес може бути лише за умов системності, діяльнісності, творчого підходу.  Переконалися, що можемо працювати за правилом «Менша кількість – краща якість». Тому у системі річного методичного супроводу впродовж навчального року організовуються:
§  інструктивно – методична нарада на початку навчального року, під час якої відбувається знайомство із нормативними документами, визначаються напрями діяльності, даються методичні настанови.
§  Постійнодіючий семінар – практикум (листопад – грудень);
§  Педагогічні читання чи конференція по обміну досвідом  (лютий – березень).
З успіхом пройшли педагогічні читання «Козацька педагогіка в контексті національно – патріотичного виховання учнів» за участю кандидата історичних наук, доцента кафедри теорії та методики викладання предметів ВІППО Миць М.Я., науково – практична конференція  «Організація краєзнавчої роботи та музейної справи у навчальних закладах відповідно до сучасних вимог» за участю журналіста, краєзнавця, голови Волинського крайового братства Св.Ап. Андрія Первозванного, почесного громадянина м. Луцька Бондарчука А.І. У ногу з сучасністю організована інтернет – конференція «Історичні постаті ХХ ст. та їх вплив на формування національно – патріотичної свідомості сучасної молоді».
Пошуки ефективних шляхів  виховання патріотичних та громадянських цінностей підростаючого покоління на сучасному етапі, обмін досвідом та опанування новими формами виховної діяльності – основа постійнодіючого  районного семінару – практикуму «Формування креативного виховного середовища для розвитку особистості громадянина України».
Під час зустрічей увага звертається на формування саме системи виховання патріотичних цінностей, ключовими аспектами якої мають бути:
§  різні напрями проблематики патріотичного виховання;
§  підвищення компетентності батьків у патріотичному вихованні дітей, зміцнення взаємодії сім’ї, родини з навчальними закладами;
§  розвиток соціальної активності дитячих організацій, як осередків становлення громадян-патріотів України;
§  розвиток соціальних ініціатив учнівської молоді;
§  активні, творчі форми роботи, що передбачають самостійну або спільну діяльність.

            Для більшості молодих людей, з якими доводиться спілкуватися, патріотизм – це трепетне і святе почуття. Тому надзвичайно важливо не перетворити його у заполітизоване, глянцеве явище із подвійними стандартами, а виховний процес – у шаблон і заорганізованість.





Немає коментарів:

Дописати коментар