четвер, 22 березня 2018 р.

Учнівське самоврядування як засіб виховання
громадянсько відповідальної особистості

Наш  час потребує  людей  компетентних,  відповідальних,  здатних мислити неординарно, генерувати нові ідеї та приймати нестандартні рішення. На часі – якісно нові громадські об′єднання, які мають очолити нові лідери. А якісно зростити таку особистість, отримати перший досвід громадської роботи, активної громадянської позиції -  одне із завдань учнівського самоврядування.  Досвід,  отриманий  учнями упродовж перебування в лавах учнівських об′єднань, може дати їм можливість увійти в роль активного і свідомого члена суспільства, який здатен самостійно вирішити будь-яку проблемну ситуацію та взяти відповідальність на себе.
Сьогодні у кожному навчальному   закладі створена дитяча організація. Однак актуальним лишаються принципи їх дієвості та самостійності.
Самоврядування –  не  орган,  а діяльність. Постійно відбувається пошук інноваційних, соціально  змістовних  форм  організаторської  діяльності дітей та молоді. Вияву активної громадянської позиції присвячені районні флеш – моби «У різдвяні дні з добром» та «Годівничка біля школи». Оголошена акція «Допоможемо лелекам!». Організований громадський проект, який передбачає співпрацю учнів, батьків, громади, вчителів щодо поповнення бібліотечних фондів.        
Виховний процес надає  дітям та учнівській молоді  можливість  реалізувати  себе  в  різних сферах   діяльності. На сьогодні у навчальних закладах реалізуються три Інтернет-проекти громадянського спрямування: «Щоденник корисних справ», «На цій землю я народився»,  «Дорожня карта патріотичних справ». 
Участь у проекті «Щоденник корисних справ» вчить приймати  рішення,  думати  не  лише  про  себе,  а  й  про  тих,  хто  живе, працює,  навчається  поруч,  вміти  поважати  їх  та  їхні  права. Зокрема, найактивнішу участь у різноманітних доброчинних акціях виявили учні ЗОШ І-ІІ ст. с. Личани – «Добро починається з тебе», «Пам′ятник», «Повір у себе», «Зроби добре діло – посади ялинку», «Екоялинка». До Нового року зібрані посилки воїнам у зону АТО, проведена благодійна ярмарок для одиноких людей села, закуплені продуктові набори, виготовлені вітальні листівки та організовано поздоровлення, до Дня пам′яті Небесної Сотні – відвідано могилу загиблого Івана Тарасюка. ЗОШ І-ІІІ ст. № 3 м. Ківерці, НВК «Ківерцівська ЗОШ І ст. – Ківерцівська районна гімназія», ЗОШ І-ІІ ст. с. Бодячів включилися у проект «Подаруй бібліотеці книгу».  А ЗОШ І-ІІ ст. с. Муравище організували бібліотечний флеш – моб, висвітлюючи його на сторінках соціальних мереж. ЗОШ І-ІІ ст. с. Залісоче відвідують пацієнтів Олицького психоневрологічного диспансера із концертними програмами, для престарілих людей організована акція «Різдво без самотності». Турбуються про літніх людей і у ЗОШ І-ІІІ ст. с. Тростянець – вони відвідують із поздоровленнями місцевий територіальний центр для престарілих людей. Із турботою про молодших школярів у ЗОШ І-ІІІ ст. с. Карпилівка створений ляльковий театр. У ЗОШ І-ІІІ ст. с. Грем′яче зібрані шефські подарунки для дитячого будинку «Сонечко».
Проект «Дорожня карта патріотичних справ» виховує  почуття патріотизму, відповідальності, громадянської свідомості та активності. Турбота про тих, хто нас захищає, збереження історичної пам′яті, пошана до загиблих, пропаганда миру – ось дороговкази даного проекту. Зокрема, у ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 пройшли акції «Ми за мир», «Україна моя вишивана», «Смачні вареники». Організована зустріч із однолітками із Сходу «З Донеччиною і Луганщиною разом». Зустріч із учасниками Революції Гідності систематично відбувається у ЗОШ І-ІІІ ст. с. Дерно, ЗОШ І-ІІ ст. с. Залісоче. У ЗОШ І-ІІІ ст. с. Берестяне, ЗОШ І-ІІ ст. с. Омельне та інших організовуються зустрічі із воїнами АТО.
Інтернет – проект «На цій землі я народився» розглядається  не  тільки  як  суто прагматична річ, а й у ширшому контексті –  набуття  громадянського  досвіду щодо активної життєвої позиції по збереженню навколишнього середовища. Активними учасниками проекту стали ЗОШ І-ІІІ ст. с. Гремяче, Дідичі, ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 м. Ківерці, НВК «Ківерцівська ЗОШ І ст. – Ківерцівська районна гімназія», ЗОШ І-ІІ ст. с. Звірів.
Протягом  всієї  діяльності  учнівського самоврядування вже  традиційним  стало  підведення  підсумків діяльності  за  рік  на  районному зльоті волонтерів.  На таких заходах проходить обмін досвідом, визначаються цікаві, пріоритетні напрямки роботи.  Громадянського спрямування набули номінації районного зльоту «Патріотизм не бренд, а поклик душі», «Пам′ятай про тих. хто тебе захищає», «Зцілимо землю любов′ю».  Активну життєву позицію учасників забезпечують проекти та акції, проведені у школах: «Ялинка SOS» (ЗОШ І-ІІІ ст. с. Покащів), «Шкільний ляльковий тетр – малюкам» (ЗОШ І-ІІІ ст. с. Карпилівка), «Печиво для птахів» (ЗОШ І-ІІІ ст. с. Звози), «Утилізуй батарейку правильно» (ЗОШ І-ІІІ ст. с. Дідичі) тощо.                     
Робота органів дитячого самоврядування неможлива без виховання справжніх лідерів.  Для  цього  двічі на рік проводиться  засідання  районного лідерського активу   –  Літня та Осіння Школа  лідерів,  де діти беруть участь у майстер – класах, тренінгах, цікавих поїздках і зустрічах. Громадянському вихованню сприяють виготовлення ляльки – травнички у зону АТО, ділова гра «Якби я був на посаді…», зустрічі із депутатами та членами молодіжних об′єднань. Однак ситуація потребує активізації роботи не тільки районної, але й шкільних Шкіл Лідера.
Зрозуміло,  що  найтісніше  з  органами  учнівського  самоврядування  працюють педагоги-організатори. З метою підвищення рівня педагогічної майстерності в роботі з  ними  організований обмін досвідом через інтерактивну дошку, створену  за допомогою  сервісу Padlet. У роботі закритої спільноти «Спілкуємося і діємо» беруть участь 23 педагоги – організатори району.  Для методичної допомоги 10 молодим педагогам – організаторам на Padlet-дошці  створено вікно «Віртуальна школа молодого педагога – організатора», де розміщені методично - організаційні матеріали для роботи.
Однак залишається проблемою низька активність учнівського колективу, небажання молоді брати відповідальність на себе – на навчальному закладі відображаються соціальні тенденції сучасного українського суспільства. Не змінюючи ситуацію в країні, спробуймо змінити її у окремій школі. Як говорять, мисли глобально – дій локально!
          У цьому сенсі хочеться зупинитися на виборах очільника дитячого самоврядування. Часто можна зустрітися із апатією і небажанням учнів очолювати свій колектив. Щоб змінити ситуацію, задуматися слід перш за все колективу педагогів – а наскільки визнається думка учнів у даній школі? Чи вона щось вартує? Чому немає бажання взяти на себе відповідальність і змінити життя в школі на краще, цікавіше?
 Слід поговорити і за самостійність рішень учнівського самоврядування. Однією із болючих проблем рівня  розвитку  демократичного  дитячого самоврядування  лишається  сприйняття його дорослими. У навчальному закладі, де з розумінням ставляться до  важливості  учнівського самоврядування для  виховання  громадянськості, педагоги-консультанти постійно  навчають  актив,  готують  його  до самостійної роботи. Там робота йде не на папір, а спрямована на розвиток дитячих ініціатив та допомогу їх реалізації.
Педагогічне  керівництво  діяльністю  органів  дитячого  самоврядування безпосередньо  пов’язане  з  роботою  директора  навчального  закладу. Тому  активна небайдужа позиція  директора  по  відношенню  до органів  дитячого  самоврядування – це  ще одна    необхідність. Наскільки представники учнівського самоврядування залучаються до засідань ради школи? Коли з ними радилися?
У навчальному закладі, де готують активних громадян, вибори президента відбуваються на демократичній основі, є декілька кандидатів, прозоро проходить  робота лічильної комісії із числа  учнів, а не вчителів. Перед самими виборами, зазвичай, влаштовуються дебати або ще різні варіанти передвиборчих перегонів, під час яких кандидат зможе довести свою спроможність бути лідером учнів, а не зручним об′єктом маніпуляцій. І ще – важливо для педагогів допомогти новообраному президенту втілити свою програму, бути в його команді.

Для  досягнення  вищезазначених  цілей  у громадянському вихованні особистості  ми  обґрунтували рекомендації до організації дитячого самоврядування:
-  змістовне та діяльне наповнення роботи органів учнівського самоврядування;
-  соціальна значимість діяльності органів дитячого самоврядування;
-  добровільність та виборність органів дитячого самоврядування;
-  ініціатива, самодіяльність та творчість дітей;
-  гласність та актуальність прийнятих рішень, колегіальність їх розробки;
-  співробітництво дітей та дорослих (педагогів та батьків) у процесі підготовки,
прийняття та виконання рішень.

 Ми, дорослі, повинні розуміти і серйозно відноситися до тієї думки, що учнівське самоврядування як інноваційна форма роботи з дітьми забезпечує право  на  свободу  вибору  ціннісної  позиції,  формує  установку  на  подолання дисгармонії в досвіді, поведінці, спілкуванні, діяльності. Шляхом залучення учнів до  роботи  в  органах  учнівського  самоврядування  відбувається  підготовка небайдужих громадян держави.


Немає коментарів:

Дописати коментар